Zawód: Bloger

Niedawno prezentowałam wam książkę Joanny Glogazy „Slow fashion. Modowa rewolucja”, w której autorka bloga The Style Digger opowiadała o swoich zmaganiach z garderobą i radziła co zrobić, by zmienić podejście do swojej szafy i stylu ubierania. Dziś opowiem wam o ebooku, który Asia napisała razem ze specjalistką ds. marketingu Martą Klimowicz. Tytuł brzmi „Zawód: Bloger” i jest skierowany do osób blogujących, jak również do planujących dopiero rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem. Od razu powiem, że w trakcie lektury nieustannie wyświetlały mi się przed oczami fragmenty z książek Tomka Tomczyka ‘Kominka’, także ten tekst będzie odrobinę porównawczy.

„Zawód: Bloger” to przede wszystkim pozycja skierowana do osób, które dopiero chcą założyć bloga lub też tworzą go od jakiegoś czasu, ale pragną rozwinąć tematykę, dotrzeć do większej liczby czytelników i oczywiście pozyskać nowych. Co mnie uderzyło najbardziej to prostota z jaką obie autorki piszą o podstawowych sprawach, o których każdy bloger wiedzieć powinien. Obie książki Kominka to pozycje ogromnie motywujące, dające niezłego kopa w tylną część ciała i sprawiające, że aż chce się zacząć działać. Ale jednocześnie rady Tomka wykorzystają w znacznej mierze blogerzy, którzy już jakoś zaistnieli w blogowym światku. Mają pojęcie o podstawowych kwestiach, a teraz chcą wypłynąć na szerokie wody. Książka Asi i Marty natomiast to zbiór zasad, od których każdy powinien zaczynać blogowanie. Autorki piszą jak wybrać nazwę dla bloga, czy warto inwestować we własną domenę, skąd wziąć pomysły na wpisy, jak promować bloga w social media. Dotykają tematów, nad którymi zastanawiają się blogerzy dopiero rozpoczynający swoją przygodę w tym mrocznym zakamarku internetów. Ja się na przykład dowiedziałam, że przy zakładaniu newslettera należy zgłosić ten fakt do GIODO (chociaż też nie w każdym przypadku), o czym nie miałam pojęcia – newslettera nadal nie mam, może kiedyś. Asia i Marta nie dają przepisu na sukces, ale rady, takie zwyczajne, najprostsze rady, przydatne dla każdego blogera. Kominek to już poziom bardziej zaawansowany – jego książki skierowane są w dużej mierze do blogerów mających po kilka tysięcy użytkowników, często zarabiających na blogu, biorących udział w mniejszych i większych kampaniach reklamowych. „Zawód: Bloger” to wyciągnięta pomocna dłoń do tych mniejszych blogerów, tych którzy dopiero chcą postawić pierwsze kroki w świecie blogowych pieniędzy. Autorki mają doświadczenie w prowadzeniu i promowaniu blogów i dzielą się swoją wiedzą.

Jedyne co mogę zarzucić tej książce to słaba korekta, bardzo dużo literówek, na które jestem uczulona, ale zdaję sobie sprawę, że dziewczyny wydały tę pozycję niejako własnym sumptem i to w dość szybkim tempie, więc nie ma tutaj raczej profesjonalnej redakcji ani korekty. Dlatego jestem skłonna wybaczyć im tę niedogodność. Tym bardziej, że „Zawód: Bloger” doskonale się czyta. Widać tutaj styl pisania Style Digger, bo książka utrzymana jest w podobnym blogowym tonie. Od razu czuje się sympatię do autorek, które cierpliwie tłumaczą zawiłości reklamy na facebooku oraz dlaczego tak ważne jest pozycjonowanie postów. Jeśli szukacie dobrej pozycji o blogowaniu to sięgnijcie na początek właśnie po „Zawód: Bloger”. Otwiera oczy na wiele kwestii, uzmysławia na co się piszecie prowadząc bloga i pokazuje kierunek, w którym powinniście wyruszyć, by dotrzeć do miejsca, w którym będziecie już gotowi na następny krok – być może to będzie udział w kampanii reklamowej, albo zaczęcie zarabiania na blogu, a może przełożenie blogowania na wasze życie zawodowe.